Zasady, metody, narzędzia i techniki zarządzania jakością

Zarządzanie Jakością / Artykuły ZJ

mateusz.lembicz

2025-07-13


Wprowadzenie


Instrumentarium zarządzania jakością można podzielić na zasady, metody i techniki. W literaturze przedmiotu występuje również pojęcie narzędzi jakości. [1 s. 26]. Cała metodyka stosowania poszczególnego instrumentarium wykształciła się na bazie prób kształtowania jakości w przedsiębiorstwie. Wprowadzenie zasad, metod, technik oraz narzędzi do praktyki procesu doskonalenia jakości często trafia na opory i brak zrozumienia. W związku z powyższym warunkiem skutecznego wykorzystywania tych instrumentów jest zrozumienie potrzeby ich stosowania i pełne zaangażowanie oraz wsparcie ze strony najwyższeg kierownictwa, zaplanowanie i zorganizowanie działań związanych z wdrożeniem tych technik, zaangażowanie i udział pracowników oparty na pracy zespołowej, a także prawidłowo przeprowadzany program szkoleń [1 s. 28]




Definicje zasad, metod, narzędzia i techniki zarządzania jakością


Analizując problematykę zarządzania jakością oraz doskonalenia z wykorzystaniem odpowiednich zasad, metod i technik jakości, można zauważyć pewien brak jednoznaczności w stosowaniu pojęć: zasada, metoda, technika.[1, s. 26]. W tabeli 1 zestawiono najczęściej w literaturze definicje tych pojęć.

Tabela 1. Definicje pojęć: zasada, metoda, narzędzie, technika

Źródło: Zasady, Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wyd. PP, 2010, Poznań s. 27

Pojęcie
Spotykane definicje
Zasada − określa stosunek przedsiębiorstwa i jego pracowników do ogólnie rozumianych problemów jakości,
− określa w prosty i zwięzły sposób cele i zadania polityki jakości prowadzonej przez kierownictwo, pomocne przy wdrażaniu SZJ.
Metoda − norma postępowania uznana przez kogoś za obowiązującą,
− świadomy i konsekwentnie stosowany sposób postępowania lub zespół czynności i środków opartych na naukowych podstawach wykorzystywanych do osiągnięcia określonego celu przy realizacji zadań związanych z zapewnieniem jakości,
− świadome i konsekwentne postępowanie ukierunkowane na osiągnięcie określonego celu,
− sposób naukowego badania rzeczy i zjawisk,
− planowane, powtarzalne i oparte na naukowych podstawach sposoby postępowania przyjęte przy realizacji określonych zadań,
− sposób systematycznie stosowany, przy czym sposób oznacza umyślny tok działania, a więc skład i układ jego stadiów,
− pewna ogólna postawa umysłu wobec problemów,
− sposoby zastosowane w szerszych fragmentach,
− powtarzalny sposób; systematyczne stosowanie danego sposobu, tak żeby nie pociągało ono za sobą konieczności wielokrotnego stosowania,
− ogólny schemat planu działania, sformułowany na podstawie uogólnienia jakichś typów skutecznych działań, który pozwala na opracowanie właściwego ich programu,
− usystematyzowane zastosowanie narzędzi i technik w celu doskonalenia.
Technika − procedura,
− receptura,
− tok postępowania dotyczący konkretnego, wąskiego fragmentu problemu,
− szczegółowy sposób postępowania, świadomy i konsekwentnie stosowany dla osiągnięcia celów cząstkowych bądź szczegółowych,
− części składowe metod,
− wyuczona i wyćwiczona umiejętność wykonywania jakichś czynności,
− sposób wykonywania prac, czynności, posługiwanie się instrumentami,
przyrządami czy narzędziami,
− działanie oparte na analizowaniu zmienności procesowych.
Narzędzie − służy do zbierania i przetwarzania danych,
− prosty element stosowany w obrębie konkretnej metody bądź techniki,
− służy do bezpośredniego oddziaływania w różnych procesach zapewnienia jakości czy zarządzania jakością, jak np. przy zbieraniu, porządkowaniu i przedstawianiu danych lub wyników z badań dotyczących jakości,
− stanowi instrumentarium analitycznego zestawienia zmienności,
− może dotyczyć urządzenia prostego lub złożonego, umożliwiając wykonanie jakiejś czynności lub pracy, przyrządu, instrumentu.


W literaturze z zakresu organizacji i zarządzania nie ma konkretnego rozróżnienia między metodami czy technikami. Przyczyną tego jest zakres i obszar stosowania konkretnych metod, narzędzi i technik zarządzania jakością. W zależności od złożoności problemu stosowaną metodę możemy nazwać narzędziem. Wynika to ze stopnia uogólnienia, w jakim stosowana jest metoda [1, s. 26] Przykład rozróżnienia między poszczególnymi intrumentariami jakości zobrazowana na rys. 1.



Rys. 1 Przykład rozróżnienia między instrumentarium jakości

Źródło: Zasady, Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wyd. PP, 2010, Poznań s. 28




Klasyfikacja zasad, metod, narzędzi i technik zarządzania jakością


W tabeli nr 2 wyszczególniono podział na zasady, metody, techniki i narzędzia wraz z przykładami

Tabela 2. Podstawowa klasyfikacja instrumentarium zarządzania jakością

Źródło: Zasady, Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wyd. PP, 2010, Poznań s. 29


Zasady
Metody
Narzędzia
Techniki
Praca zespołowa
KAIZEN
POKA-YOKE
Zero defektów
8 zasad zarządzania jakością
14 zasad Deminga
Zasady zarządzania jakością wykorzystywane w badaniu i kształtowaniu przedmiotu
FMEA
QFD
SPC
DOE – planowanie eksperymentów
Raport 8D
5S
Six Sigma
5 Why
Diagram Ishikawy
Diagram Pareto-Lorenza
Diagram przepływu
Karty kontrolne Shewarta
Histogram
Burza mózgów
Nowe narzędzia zarządzania jakością
Pomiar
Zapis
Ocena organoleptyczna
Arkusze badawcze




Podsumowanie


Zasady, metody, techniki i narzędzia w sposób kompleksowy pomagają w kształtowaniu procesów i tym samym kształtować zarządzanie jakością. Wachlarz tych metod pozwala na rozwiązanie różnorodnych problemów i tym samym wspomagać procesy w przedsiębiorstwie.


Bibliografia


[1] Zasady, Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wyd. PP, 2010, Poznań


Autor: Mateusz Lembicz © Wszelkie prawa zastrzeżone